Svend
Tveskægs hustruer
Der
hersker
fortsat delte meninger om, hvem Svend Tveskæg egentlig var
gift
med, bl.a. fordi kilderne enten er uklare, eller også
modsiger de
hinanden.
Den
mest
"velordnede" model fremgår bl.a. af Steenstrups bidrag til
Danmarks Riges Historie (bind 1). Her gifter Svend sig først
med
en datter [Swietoslawa] af hertug Mieszko 1 af Polen. I Danmark kaldes
hun Gunhild. Med hende får Svend børnene Tyra,
Harald
og Knud.
Det foreligger ikke dokumenteret direkte, at Gunhild først
hed
Swietoslawa, eller at Mieszko havde en datter med dette navn, men der
er - som beskrevet senere - gode indicier herfor.
Af politiske grunde vælger Svend o.997 at gifte sig med
Sigrid
Storråde, enke efter den svenske konge Erik
Segersäll.
Sigrid er datter af den velhavende Skogul-Toste fra
Västergötland. Hun var kort efter 1000 Nordens
rigeste kvinde, så dette må være den
rette baggrund for hendes tilnavn. Med Sigrid får Svend
datteren Estrid.
Gunhild bliver afskrevet og må rejse tilbage til sit
hjemland.
Efter Svends død 1014 hentes hun igen til Danmark af sine
sønner.
Der skal senere opregnes støtte til denne version, men
først vil udsagn fra diverse kilder blive refereret.
De
skriftlige kilder
Thietmar
af Merseburg
nævner i sin krønike fra o.1015 Svends hustru som
"Miseconis filia ducis, soror Bolizlavi succoris ejus" (hertug Mieszkos
datter, søster til hans efterfølger Boleslav).
Ifølge Adam af Bremen
(GH 2,35 og 2,39) blev Erik Segersäll gift med en
søster
eller datter til Boleslav af Polen. Efter Eriks død
ægter
Svend Tveskæg enken "Olaphs moder", og med hende
får han
sønnen Knud. Der nævnes ikke yderlligere navne.
Encomium
Emmae reginae
fortæller, at sønnerne Harald og Knud lod deres
moder
hente fra slavernes land efter Svend Tveskægs død.
Knytlingesagaen
nævner Svends hustruer som Gunhild - her
datter af Burislef af Venden - og derefter Sigrid.
Olav
Tryggvasons saga
afsnit 34 (38?) beretter, at Svend skulle giftes med Gunhild, Burislavs
datter i Vendland.
Jomsvikingernes
saga
kap. 36 har omtrent samme historie, men lidt mere udførligt:
Svend bliver gift med Gunhild, Burislefs mellemste datter.
(Ældste datter Astrid allerede gift med Sigvald jarl, yngste
datter Geira senere gift med Olav Tryggvason.)
Hervørs
saga
nævner om Erik Segersäll, at han ægtede
Sigrid
Storråde.
Hos Saxo
(X. bog) er
Erik Segersäll gift med Sigrid Storråde indtil sin
død. Derefter bliver Sigrid gift med Svend. Man
hører
intet om, at Svend skulle have været gift i forvejen, og
Gunhild
forekommer ikke.
I Ingvar den Vidfarnes saga
læser man om, at Erik var gift med Sigrid Storråde,
datter
af Skogul-Toste. På ældre dage forskyder Erik
Sigrid og
gifter sig i stedet med Aud, en ellers ukendt datter af norske
Hákon jarl. Denne historie er ikke bekræftet
andetsteds.
Liber vitae, der er en
journal over gaver til klostret New Minster i Winchester,
nævner en giver som "Santslaue soror CNVTI
regis
nostri". Der synes at være rimelig enighed om, at Santslaue
er en
forvanskning af Swietoslawa. I stedet for soror/søster
til Knud skulle der nok have stået filia/datter, da
vi ved,
at Knud ikke havde søstre med eksotiske navne. (De hed Gyda
og
Tyra.)
Europäische Stammtafeln (som jeg normalt ikke har tillid til,
fordi de ikke altid nævner oprindelige kilder) kalder Svends
hustru Swietoslawa (Gunhild) af Polen, men fortæller i
øvrigt, at hun først var gift med Eril
Segersäll.
Det er nok overvejende Adam af Bremens version, men i kombination med
andet. Som kilde er det ubrugeligt.
På dette grundlag kan det være svært at
bestemme sig
for det rigtige, men man skal i forvirringen ikke glemme, at historien
skal hænge samme.
Tvivl
om Sigrids eksistens
Kildekritikeren nr. 1 Lauritz Weibull mente for omkring hundrede
år siden, at Sigrid Storråde var en fiktiv person,
fordi
hun kun optræder hos Saxo og i sagaerne. Sådan kan
meget
historie kvæles. Man kan nu også vende
problemstillingen om
og spørge, om der er særlig grund til, at hun
skulle
figurere hos Thietmar og Adam, altså i de udenlandske
krøniker. Nej, vel?
Sigrids "forsvarere" har peget på det større
ejendomskompleks Sigridlev i
Västergötland, der i
kong
Valdemars jordebog er beskrevet som tilhørende den danske
kongefamilie. Det kunne have stammet fra Sigrid Storråde, og
det
gik også Steenstrup ind for. Men der er faktisk tale om en
anden
Sigrid (se bl.a. Jonsson 2003). Denne var datter af Svend Estridsen og
Gunhild, som tidligere havde været gift med den svenske konge
Anund Jakob. Der hører en særlig historie til, om
hvordan
Knud Lavard købte ejedommen af Sigrids arvinger, men det
falder
uden for emnet her. Sigridlev'et er altså ikke en
støtte
til Sigrid Storrådes eksistens.
Derimod forekommer det relevant at nævne placeringen af
Sigrids
familie som Västergötlands førende.
Faderen Toste
fortælles at have været med blandt de
første til at
modtage "Danegæld" i England 970. Sigrids broder Ulf er jarl,
og
tre generationer senere er svenske konger agnatiske efterkommere af
denne Ulf jarl. Dette er nærmere beskrevet i artiklerne Den
svenske
kongeslægt i den sene vikingetid
og Jarler i Sverige.
Erik
Segersäll og Svend Tveskæg ægtede ikke en
tilfældig storbondes datter.
Opkaldsreglerne
I denne studie er der talrige gange gjort brug af de opkaldsregler,
som klart er
blevet anvendt i den danske kongeslægt. Det kan
også
være en af nøglerne her.
Vi ved, at Knud den Store og Emma havde datteren Gunhild, senere kaldet
Kunigunde i hendes tyske ægteskab. Gunhild f. o.1019 har
tydeligvis fået navn efter sin farmoder, gift med Svend
Tveskæg. Knuds moder må altså
være død
engang mellem 1014, hvor hun kom tilbage til Danmark, og 1019, hvor
sønnedatteren får hendes navn. Det forekommer helt
naturligt, at hun også får farmoderens oprindelige
navn
Swietoslawa. Derved passer hun lige som Santslaue i Liber vitae.
[Jeg er opmærksom på, at Knuds ældre
søster
Tyra, gift i Venden, også har en datter Gunhild, f. o.1009.
På trods af navnet kan den Gunhild ikke være
opkaldt efter
Tyras moder Gunhild, fordi denne ikke var død på
det
tidspunkt. Der må have været en anden kilde.]
Konklusion
Det er svært at fremlægge en neutral vurdering af
forholdene i denne historie. Alt i alt forekommer dog den indledende,
samlede historie at være mere sandsynlig end de varianter,
som
man finder i diverse modstridende kilder. Det er nemlig den eneste
version, der hænger sammen i sig selv og i relation til, hvad
der
i øvrigt skete i den periode.
Til
bogens start
© Peter Lawætz,
version marts 2013