Sløjkanalen
Sløjkanalen er
i dag et vandløb, der starter lidt NV for Fjerritslev i
Nordjylland og løber i SV-lig retning mod Limfjorden. Man mener,
at kanalen i vikingetiden var en del af en forbindelse fra Limfjorden
til Skagerak. Der findes ingen dokumentation, men en stærk
tradition. Fra kanalens nordende er der i dag intet spor af et
udløb ved Grønnestrand, men det kan meget vel være
forsvundet ved sandflugt.
Det er min vurdering, at
Sløjkanalen i det 10. århundrede var en del af
søtransportvejen fra Østersøen til Vesterhavet,
mens vejen fra Hedeby til Hollingsted var lukket pga. den tyske
besættelse af Hedeby.
For mig forekommer det indlysende, at Hedebys eksistens er nært
knyttet til transporten over Jyllands fod fra Hollingsted til Hedeby.
Paul Sawyer har i Gyldendals og Politikens Danmarkshistorie bd. 3
udtalt, at landtransporten mellem Hedeby og Hollingsted ikke har haft
nogen betydning, da det var enklere at sejle gennem Limfjorden.
Det er næppe korrekt. Handelsskibe kunne formentlig ikke
besejle den vestlige Limfjord pga. faren for pirater, da området
bestod af mange øer og bugter. Og så var der ikke andre
genveje.
934 besætter tyskerne Hedeby, og transportvejen via Hollingsted
lukker. Alternativet er Limfjorden. Her opbygger man så en sikker
passage efter Hedebys opskrift. Det må være sket o.935
på Gorm den Gamles initiativ.
Sløjkanalen anlægges med passende bredde og dybde. Den
samlede længde er ca. 12 km, men har nok ikke skullet graves hele
vejen. Garnison og toldkontor oprettes, hvor Aggersborg nu ligger. (Der
findes rester fortolket som tidligere landsby.) En havn med
handelsplads oprettes i nærheden. Det kan have været
Løgstør på sydsiden af Limfjorden.
Ringborgen Aggersborg anlægges ikke sammen med de andre ringborge
980-983, men er en senere tilkomst som samlings- og
træningslejr
for erobringen af England fra o.1005. Borgen er kun dateret efter
byggestil, og denne behøver ikke at have ændret sig fra de
andre ringborge opført lige efter 980.
Efter Hedebys endelige tilbageerobring 983 bliver
Sløjkanalen uinteressant. Den kan efter det oplyste være
blevet benyttet af Harald Hårderåde 1061 på flugt fra
Svend Estridsen, men da var den allerede delvis sandet til, så
skibene skulle slæbes for at komme ud i Skagerak.
De vigtigste varer transporteret fra øst til vest og vice versa
må have været pelsvarer fra Rusland hhv. våben
og klæde fra Mellemeuropa.
Til bogens start
© Peter Lawætz, version december 2013